Sosiaalidemokraattien johtama koalitio on kohdistanut vaalien jälkeen energiansa tulevaan valtuustokauteen valmistautumisen sijaan kaupungin hallintosääntöön kohdistuviin muutosvaatimuksiin. Ensin sosiaalidemokraattien, kokoomuksen ja perussuomalaisten koalitio vaati, että valtuuston pitäisi kasvattaa luottamustoimielinten paikkamääriä kolmeentoista, nyt kesäloman jälkeen vaatimus on kääntynyt päinvastaiseksi ja he vaativat, että valtuuston pitäisi laskea paikkamäärä kymmeneen. Hallintosääntöä riepotellaan kuin vanhaa rättiä heidän sisäisissä neuvotteluissaan. Kaikki tämä kertoo, että fokus on hukassa.
Jokainen muistaa lapsuudestaan ne tyypit, jotka kesken pelin päättävät muuttaa sääntöjä, kun peli ei sujunut toivotulla tavalla. Pelin jälkeen he hehkuttavat voittoansa, mutta muissa voitonriemu herättää lähinnä myötähäpeän sekaista hilpeyttä. Hallintosääntö on valtuuston pelisäännöt, jotka yhdessä palkkiosäännön kanssa päätetään vakiintuneen tavan mukaan hyvissä ajoin ennen vaaleja kaikkien valtuustoryhmien yhteisessä parlamentaarisessa valmistelussa. Kaupunginvaltuusto on jo päättänyt hallintosäännön alkavaa valtuustokautta varten ennen vaaleja. Suuri yleisö muistaa päätöksen siitä, että pormestarimalli kaatui kokoomuksen irtauduttua tukemasta mallia.
Hallintosääntöä ei päätetä demarien johtaman koalition neuvotteluissa, vaan päätösvalta on valtuustolla itsellään kaupunginhallituksen esityksestä. Hallintosäännön muuttaminen ei ylipäätään ole puolueiden neuvottelijoiden päätettävä asia, kuten koalition tiedotteen pohjalta tehdystä ESS lehtijutusta saattoi virheellisesti päätellä. Neuvotteluissa on mukana huomattava määrä henkilöitä, jotka eivät ole lahtelaisten valitsemia valtuutettuja. Hallintosääntö on valtuuston päätettävä asia ja jokaisella valtuutetulla on oma henkilökohtainen äänensä siinä annettavana. Kunnes uusi hallintosääntö on päätetty, vanha on voimassa. Koalitio voi toki ehdottaa muutoksia hallintosääntöön, kuten se on tehnyt lyhyen ajan sisällä kahdella vastakkaisella sisällöllä.
Miksi istuva valtuusto ei muuta merkittävällä tavalla omaa hallintosääntöään ja palkkioitaan? Miksi parlamentaarinen, huolellinen valmistelu on tarpeen? Vastaus on yksinkertainen: Koska se ennaltaehkäisee korruptiota. Käytännön on tarkoitus estää se, että järjestelmää käytetään demokratian vastaisesti omaksi hyödyksi ja hallintosäännöillä aletaan pelata.
Demarit ovat kokoomuksen ja perussuomalaisten siunauksella ottaneet nyt harppauksen suuntaan, josta voi olla vaikea peruuttaa taaksepäin. Hallintosäännön ottaminen oman poliittisen pelin nappulaksi ja oman edun varmistamiseksi on lyhytnäköistä. Suosittelen lämpimästi demarien johtamaa koalitiota miettimään omia arvojaan ja ratkaisujaan vielä uudelleen.
Yhteiskoalitiomme, johon kuuluvat kristillisdemokraattien lisäksi Pro Lahti, Vihreät, Keskusta ja Vasemmistoliitto, ei hyväksy hallinto- ja palkkiosäännön muutoksia ilman valtuustoryhmien yhteistä valmistelua. Luottamustoimielinten kokoa voidaan kutistaa omasta puolestani vaikka yhdeksään, mikäli yhdessä niin sovitaan. Pariton luku (9, 11) on parillista parempi, jotta vältytään puheenjohtajan ääni ratkaisee -asetelmalta. Kaupunginhallitukseen ainakaan sellaista ei pidä rakentaa.
Vakiintunut parlamentaarinen käytäntö on hyvä ja korostaa valtuuston arvovaltaa. Toivottavasti koalition sisältä löytyy vielä poliittista johtajuutta, ja he palaavat kostoretkeltä jatkamaan neuvotteluja, jotka he yksipuolisesti katkaisivat. Tässä olisi Lahden kannalta tärkeitä linjauksia tehtävänä ja syksy pitäisi pian jo saada käyntiin. Yhteiskoalitiomme ainoa vaatimus on ollut, että paikkajako tehdään vaalituloksen mukaisesti. Valtuusto ja Lahden tulevaisuus on moniääninen ja tämän tulee näkyä myös luottamuspaikkajaossa.
Kirjoitus on julkaistu toimittajan lyhentämänä 29.7.2021 Etelä-Suomen Sanomien mielipidepalstalla.
Comments are closed.