Lahden kaupunginvaltuusto päättää tänään paljon keskustelua herättäneestä ”Liisusta”, eli Lahden keskustan liikenteen ja liikkumisen tavoitetilasta 2030. Esitetty ”keskustan kehä” -ratkaisu ei vakuuta. Se on erityisen ongelmallinen etenkin Saimaankadun eteläpään, Vuoksenkadun ja Loviisankadun -ratkaisujen osalta. Siksi KD valtuustoryhmä tekee aiheesta palautusesityksen seuraavin linjauksin:
– Uudelleenvalmistelussa otetaan huomioon Lahden eteläisen kehätien käyttöönoton vaikutukset keskustan liikennevirtoihin 12 kuukauden ajalta. Myös perusteelliset yritysvaikutusten arvioinnit toteutetaan.
– Keskustan vetovoimaa vahvistetaan etsimällä ratkaisuja erityisesti kauppatorin, Mariankadun, Rautatienkadun ja Hämeenkadun viihtyisyyden lisäämiseksi yhdessä alueen yrittäjien kanssa.
– Suunnitelmaa korjataan siten, että Vesijärvenkatu säilytetään keskustan autoliikenteen kokoojakatuna. Kauppakadulle kehitetään keskustan etelä-pohjoissuunnan läpäisevä pyöräilyväylä kuitenkin autoliikenne edelleen mahdollistaen.
– Vuoksenkadun osalta ratkaisut pohditaan uudelleen. Mikäli liikennemääriä Vuoksenkadulla ei pyritä tarkoituksellisesti lisäämään, poistuu tarve raskaalle ja kalliille kansi- tai tunneliratkaisulle.
– Edellä mainittua aikataulua nopeammin Saimaankadun autoliikennettä sujuvoitetaan liikennevalojen uudelleenohjauksella. Bussilinjoja myös uudistetaan asiakaslähtöisemmiksi, sujuvammiksi ja nettotoimintakatteeltaan kannattavammiksi esimerkiksi edeten kokeilujen kautta.
Tein myös kaupunginhallituksessa palautusesityksen Liisusta. Tämä siitä huolimatta, että kannatan intohimoisesti keskustan kehittämistä. Vesijärvenkadun liikenteen siirtäminen Saimaankatu-Vuoksenkadulle ei vähentäisi, vaan levittäisi liikenteen haittoja laajemmalle alueelle.
Comments are closed.